Znáte to. Vždy když vyrazíte na nákup byť jen potravin, utratíte větší obnos peněz, než jste původně plánovali. Přitom většinu zboží ani nepotřebujete. Jak je to možné? Obchodní řetězce přesně ví, jak oslovit co nejvyšší počet zákazníků. Obchodníci často využívají poznatků z psychologie a nepoučený zákazník může tak naletět nástrahám supermarketů.
- Umístění ovoce a zeleniny blízko vchodu
- Ačkoliv by se tento trik mohl považovat za nesmyslný, má svoje opodstatnění. Poskytuje zákazníku pocit čerstvosti a zdraví, což mu zvedne náladu a má tak větší sklon k utrácení.
- Ochutnávky a vzorky zdarma
- Kdo nemá rád věci zdarma? Obchodní řetězce tento trik využívají k tomu, aby Vás zdrželi při nakupování a strávili jste tak v obchodě více času. Dále toho využívají k představení nového produkt, který by se jinak špatně prodával.
- Vchod a východ do obchodu se nachází jinde
- Přinutí to tak zákazníka projít celým obchodem. Po cestě si skoro vždycky tento člověk uloví výhodnou koupi.
- Důležité potraviny jsou rozmístěny po celém supermarketu
- Člověk tak míjí regály s nepotřebnými věci.
- Z reproduktorů se k vám line zvuk pomalé hudby
- Která člověka uklidní, a proto stráví více času nakupováním.
- Umístění levnějších produktů do spodních poliček
- Člověk si pak podvědomě vybere dražší zboží
- Umístění věcí, která jsou určené pro děti do nižších polic
- Potkali jste někdy plačící dítě v supermarketu? Plakalo, neboť mu rodiče nekoupili jeho oblíbenou čokoládu. Obchodní řetězce se snaží, aby tyto produkty a potraviny byly umístěny tak, aby na ně dítě dobře vidělo.
- 2+1, 3+1 zdarma
- Tyto nabídky přinutí člověka nakoupit více věcí, než sám potřebuje a on je tak přesvědčen o výhodné koupi, která nemusí být ani tak výhodná.
- Větší nákupní vozíky
- Čím více nákupní vozík zeje prázdnotou, tím více je člověk pobízen k tomu, aby nakupoval.
- V supermarketu nejsou umístěny hodiny
- Nakupující tak ztrácí pojem o čase.
Rada na závěr, vždy než vyrazíte na nákup potravin, sepište si seznam věcí, které potřebujete. Předejdete tak nahodilému nakupování věcí.